Jednolity Plik Kontrolny – zmiana rozporządzenia
Na etapie opiniowania pozostaje projekt rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Jest to tak zwane rozporządzenie w sprawie JPK. Wprowadzone wraz z nowym Jednolitym Plikiem Kontrolnym rozwiązania, w szczególności konieczność dokonywania oznaczeń grup towarowo usługowych tzw. GTU sprawia podmiotom gospodarczym wiele problemów. Ministerstwo Finansów postanowiło znowelizować rozporządzenie, porządkując i ujednolicając zastosowane w nim rozwiązania.
Czego można się spodziewać w nowej wersji rozporządzenia? Zmiany będą dotyczyły:
- paragonów z NIP do kwoty 450 zł uznanych za faktury uproszczone zgodnie z art. 106e ust. 5 pkt 3 ustawy o VAT. Zmiana ma m.in. na celu uregulowanie zbiorczego wykazywania paragonów z NIP do kwoty 450 zł uznanych za faktury uproszczone, bez konieczności wykazywania każdego takiego paragonu w ewidencji odrębnie,
- faktur dokumentujących przejazd autostradą płatną lub przejazd nad dowolną odległość, wystawianych w formie biletu jednorazowego przez podatników uprawnionych do świadczenia usług polegających na przewozie osób: kolejami normalnotorowymi, taborem samochodowym, statkami pełnomorskimi, środkami transportu żeglugi śródlądowej i przybrzeżnej, promami, samolotami i śmigłowcami. Projektowana zmiana ma w założeniu doprecyzować kwestię dotyczącą zbiorczego wykazywania faktur dokumentujących te przejazdy.
- oznaczeń w zakresie grup towarów i usług (GTU),o których mowa w § 10 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia oraz procedur, o których mowa w § 10 ust. 3 pkt 2 rozporządzenia. Zmiany mają wyeliminować wątpliwości dotyczące konieczności stosowania oznaczeń GTU w odniesieniu do poszczególnych towarów oraz niejasności w stosowaniu oznaczeń TP, MPP, RO, WEW,
- zmniejszenia podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 19a ustawy. Zmiana ma celu wyeliminowanie ewentualnych wątpliwości dotyczących wykazywania w ewidencji zakupu korekt in-minus i przewiduje, że zmniejszenie podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 19a ustawy, mogło być wykazane w ewidencji na podstawie dokumentu wewnętrznego z oznaczeniem WEW
Przed wejściem w życie nowelizacja musi jeszcze przejść kolejne etapy procesu legislacyjnego – komisję prawniczą oraz podpis ministra.
O ostatecznym brzmieniu znowelizowanego rozporządzenia oraz terminie jego wejścia w życie będziemy informowali na bieżąco.
Korespondencję dotyczącą artykułu prosimy kierować przy zastosowaniu formularza kontaktowego znajdujący się w dolnej części strony głównej.